[ Pobierz całość w formacie PDF ]
autorytetowi Magisterium i stanowi przedmiot jego rozeznania, jak to już
wyjaśniałem poprzednio. Prawdy wiary stawiają bowiem określone wymogi, które
filozofia musi respektować, gdy nawiązuje relację z teologią.
78. W świetle tych rozważań łatwo jest zrozumieć, dlaczego Magisterium
wielokrotnie chwaliło zalety myśli św. Tomasza i ukazywało go jako przewodnika i
wzór dla teologów. Nie chciało w ten sposób zajmować stanowiska w kwestiach ściśle
filozoficznych ani też nakazywać przyjęcia określonych poglądów. Zamiarem
Magisterium było i nadal jest ukazanie św. Tomasza jako autentycznego wzoru
dla wszystkich poszukujÄ…cych prawdy. W jego refleksji bowiem wymogi rozumu i moc
wiary połączyły się w najbardziej wzniosłej syntezie, jaką kiedykolwiek wypracowała
ludzka myśl, jako że potrafił on bronić radykalnie nowych treści przyniesionych przez
Objawienie, nie łamiąc nigdy zasad, jakimi kieruje się rozum.
79. Rozwijając nauczanie zawarte we wcześniejszych wypowiedziach Magisterium
Kościoła, zamierzam w ostatniej części tej Encykliki wskazać pewne wymogi, jakie
teologia a przede wszystkim słowo Boże stawia dzisiaj myśli filozoficznej i
współczesnym filozofiom. Jak już podkreślałem, filozof musi kierować się własnymi
regułami i opierać na własnych zasadach; jednakże prawda może być tylko jedna.
Treści Objawienia nigdy nie mogą umniejszać odkryć rozumu i jego słusznej
autonomii; rozum jednak ze swej strony nie powinien nigdy utracić zdolności do
refleksji nad samym sobą i do stawiania pytań, świadom, że nie może przypisać sobie
statusu absolutnego i wyłącznego. Prawda objawiona, ukazując tajemnicę bytu w
pełnym świetle, które promieniuje z samej Istoty dającej byt, rozjaśni drogę refleksji
filozoficznej. Chrześcijańskie Objawienie staje się zatem prawdziwym łącznikiem i
przestrzenią spotkania między myślą filozoficzną a teologiczną w ich wzajemnych
odniesieniach. Tak więc należy sobie życzyć, aby teologowie i filozofowie poszli za
jedynym autorytetem prawdy w celu wypracowania filozofii współbrzmiącej ze
słowem Bożym. Ta filozofia stanie się terenem spotkania między kulturami a wiarą
chrześcijańską, podstawą do porozumienia między wierzącymi i niewierzącymi.
Będzie pomocna, ponieważ wierzący przekonają się bliżej, że wiara zyskuje na głębi i
autentyczności, jeżeli idzie w parze z refleksją i nie rezygnuje z niej. Potwierdzenie
tego przekonania znajdujemy także w nauce Ojców: «Sama wiara nie jest niczym
innym jak przyzwoleniem myśli. (...) Każdy kto wierzy, myśli wierząc myśli i myśląc
wierzy. (...) Wiara, jeÅ›li nie jest myÅ›leniem, nie istnieje»95. A w innym miejscu:
«JeÅ›li usuwamy przyzwolenie rozumu, usuwamy wiarÄ™, ponieważ bez przyzwolenia
rozumu nie można wierzyć»96.
ROZDZIAA VII
POTRZEBY I ZADANIA CHWILI OBECNEJ
Niezbywalne wymogi słowa Bożego
80. W Piśmie Zwiętym znalezć można cały zespół elementów, dostępnych
bezpośrednio lub pośrednio, które pozwalają zbudować wizję człowieka i świata o
znacznej wartości filozoficznej. Chrześcijanie stopniowo uświadomili sobie, jakie
bogactwo kryje się na tych świętych stronicach. Ukazują one, że rzeczywistość, którą
postrzegamy, nie jest absolutem: nie jest niestworzona i nie zrodziła się sama. Tylko
Bóg jest Absolutem. Ze stronic Biblii wyłania się ponadto wizja człowieka jako imago
Dei, która zawiera konkretne wskazania dotyczące jego istoty i wolności oraz
nieśmiertelności jego ducha. Skoro świat stworzony nie jest samowystarczalny, to
wszelkie złudne poczucie autonomii, ignorujące zasadniczą zależność każdego
stworzenia w tym także człowieka od Boga, prowadzi do dramatów, które
udaremniajÄ… rozumne poszukiwanie harmonii i sensu ludzkiego istnienia.
Także problem zła moralnego najtragiczniejszej formy zła zostaje podjęty w
Biblii, która mówi nam, że jego zródeł nie można znalezć w jakiejś niedoskonałości
związanej z materią, ale że jest ono raną zadaną przez człowieka wyrażającego w
sposób nieuporządkowany swoją wolność. Słowo Boże stawia wreszcie pytanie o
sens istnienia i udziela na nie odpowiedzi, kierując człowieka ku Jezusowi
Chrystusowi, Wcielonemu Słowu Bożemu, które w pełni urzeczywistnia ludzką
egzystencję. Lektura świętego tekstu pozwoliłaby dostrzec inne jeszcze aspekty,
jednakże na pierwszy plan wysuwa się odrzucenie wszelkich form relatywizmu,
materializmu i panteizmu.
Fundamentem tej «filozofii» zawartej w Biblii jest przekonanie, że życie ludzkie i
świat mają sens i zmierzają ku pełni, która urzeczywistnia się w Chrystusie Jezusie.
Wcielenie pozostanie zawsze centralną tajemnicą, do której należy się odwoływać,
aby zrozumieć zagadkę istnienia człowieka, świata stworzonego i samego Boga. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl fopke.keep.pl
autorytetowi Magisterium i stanowi przedmiot jego rozeznania, jak to już
wyjaśniałem poprzednio. Prawdy wiary stawiają bowiem określone wymogi, które
filozofia musi respektować, gdy nawiązuje relację z teologią.
78. W świetle tych rozważań łatwo jest zrozumieć, dlaczego Magisterium
wielokrotnie chwaliło zalety myśli św. Tomasza i ukazywało go jako przewodnika i
wzór dla teologów. Nie chciało w ten sposób zajmować stanowiska w kwestiach ściśle
filozoficznych ani też nakazywać przyjęcia określonych poglądów. Zamiarem
Magisterium było i nadal jest ukazanie św. Tomasza jako autentycznego wzoru
dla wszystkich poszukujÄ…cych prawdy. W jego refleksji bowiem wymogi rozumu i moc
wiary połączyły się w najbardziej wzniosłej syntezie, jaką kiedykolwiek wypracowała
ludzka myśl, jako że potrafił on bronić radykalnie nowych treści przyniesionych przez
Objawienie, nie łamiąc nigdy zasad, jakimi kieruje się rozum.
79. Rozwijając nauczanie zawarte we wcześniejszych wypowiedziach Magisterium
Kościoła, zamierzam w ostatniej części tej Encykliki wskazać pewne wymogi, jakie
teologia a przede wszystkim słowo Boże stawia dzisiaj myśli filozoficznej i
współczesnym filozofiom. Jak już podkreślałem, filozof musi kierować się własnymi
regułami i opierać na własnych zasadach; jednakże prawda może być tylko jedna.
Treści Objawienia nigdy nie mogą umniejszać odkryć rozumu i jego słusznej
autonomii; rozum jednak ze swej strony nie powinien nigdy utracić zdolności do
refleksji nad samym sobą i do stawiania pytań, świadom, że nie może przypisać sobie
statusu absolutnego i wyłącznego. Prawda objawiona, ukazując tajemnicę bytu w
pełnym świetle, które promieniuje z samej Istoty dającej byt, rozjaśni drogę refleksji
filozoficznej. Chrześcijańskie Objawienie staje się zatem prawdziwym łącznikiem i
przestrzenią spotkania między myślą filozoficzną a teologiczną w ich wzajemnych
odniesieniach. Tak więc należy sobie życzyć, aby teologowie i filozofowie poszli za
jedynym autorytetem prawdy w celu wypracowania filozofii współbrzmiącej ze
słowem Bożym. Ta filozofia stanie się terenem spotkania między kulturami a wiarą
chrześcijańską, podstawą do porozumienia między wierzącymi i niewierzącymi.
Będzie pomocna, ponieważ wierzący przekonają się bliżej, że wiara zyskuje na głębi i
autentyczności, jeżeli idzie w parze z refleksją i nie rezygnuje z niej. Potwierdzenie
tego przekonania znajdujemy także w nauce Ojców: «Sama wiara nie jest niczym
innym jak przyzwoleniem myśli. (...) Każdy kto wierzy, myśli wierząc myśli i myśląc
wierzy. (...) Wiara, jeÅ›li nie jest myÅ›leniem, nie istnieje»95. A w innym miejscu:
«JeÅ›li usuwamy przyzwolenie rozumu, usuwamy wiarÄ™, ponieważ bez przyzwolenia
rozumu nie można wierzyć»96.
ROZDZIAA VII
POTRZEBY I ZADANIA CHWILI OBECNEJ
Niezbywalne wymogi słowa Bożego
80. W Piśmie Zwiętym znalezć można cały zespół elementów, dostępnych
bezpośrednio lub pośrednio, które pozwalają zbudować wizję człowieka i świata o
znacznej wartości filozoficznej. Chrześcijanie stopniowo uświadomili sobie, jakie
bogactwo kryje się na tych świętych stronicach. Ukazują one, że rzeczywistość, którą
postrzegamy, nie jest absolutem: nie jest niestworzona i nie zrodziła się sama. Tylko
Bóg jest Absolutem. Ze stronic Biblii wyłania się ponadto wizja człowieka jako imago
Dei, która zawiera konkretne wskazania dotyczące jego istoty i wolności oraz
nieśmiertelności jego ducha. Skoro świat stworzony nie jest samowystarczalny, to
wszelkie złudne poczucie autonomii, ignorujące zasadniczą zależność każdego
stworzenia w tym także człowieka od Boga, prowadzi do dramatów, które
udaremniajÄ… rozumne poszukiwanie harmonii i sensu ludzkiego istnienia.
Także problem zła moralnego najtragiczniejszej formy zła zostaje podjęty w
Biblii, która mówi nam, że jego zródeł nie można znalezć w jakiejś niedoskonałości
związanej z materią, ale że jest ono raną zadaną przez człowieka wyrażającego w
sposób nieuporządkowany swoją wolność. Słowo Boże stawia wreszcie pytanie o
sens istnienia i udziela na nie odpowiedzi, kierując człowieka ku Jezusowi
Chrystusowi, Wcielonemu Słowu Bożemu, które w pełni urzeczywistnia ludzką
egzystencję. Lektura świętego tekstu pozwoliłaby dostrzec inne jeszcze aspekty,
jednakże na pierwszy plan wysuwa się odrzucenie wszelkich form relatywizmu,
materializmu i panteizmu.
Fundamentem tej «filozofii» zawartej w Biblii jest przekonanie, że życie ludzkie i
świat mają sens i zmierzają ku pełni, która urzeczywistnia się w Chrystusie Jezusie.
Wcielenie pozostanie zawsze centralną tajemnicą, do której należy się odwoływać,
aby zrozumieć zagadkę istnienia człowieka, świata stworzonego i samego Boga. [ Pobierz całość w formacie PDF ]