[ Pobierz całość w formacie PDF ]

du, zwykle zamykają go w granicach ochrony osoby i własności przed siłą i oszustwem,
którego to określenia oni ani nikt inny nie może konsekwentnie przestrzegać, ponieważ
wyklucza ono, jak to wykazano, niektóre najnieodzowniejsze i jednomyślnie uznawane
obowiązki rządu 59. Kolejno zatem argumentował za systemem publicznej oświaty
z możliwością przymusu edukacji na elementarnym poziomie, sprawowaniem opieki
nad osobami niesamodzielnymi i zwierzętami, a także zinstytucjonalizowaniem pomocy
społecznej i państwową mediacją między skonfliktowanymi stronami. John Stuart Mill
uzasadniał również kompetencję państwa w obszarach użyteczności publicznej, nieren-
townych z punktu widzenia prywatnej działalności gospodarczej. Powyższe nie wyklu-
55
Por. ibidem, s. 44-45.
56
Por. J. S. Mill, op. cit., s. 71.
57
Por. Z. Sadowski, Słowo wstępne do wydania polskiego, s. X i VI [w:] J. S. Mill, Zasady ekonomii poli-
tycznej i niektóre jej zastosowania do filozofii społecznej, tom pierwszy, Warszawa 1965.
58
Por. R. Ludwikowski, J. Woleński, dz. cyt., s. 110.
59
Ibidem, s. 104.
94
Koncepcja wolności Johna Stuarta Milla
czało jednak myśliciela z grona zwolenników  tradycyjnego dla liberałów  państwa
minimum60.
Podsumowując, koncepcja wolności Johna Stuarta Milla wyrastała z fundamen-
talnych założeń liberalizmu. Jednocześnie nurt ten ubogaciła o treści związane z jeszcze
silniejszym akcentowaniem doniosłości indywidualizmu. Millowska koncepcja jest
o tyle ciekawa, że wolność, choć niewątpliwie niezmiennie fundamentalna, nie jest war-
tością autonomiczną. John Stuart Mill, tworząc swoją koncepcję, zachęcał jednostki do
rozwijania sfery wolności aktywnej, społecznie zaangażowanej, stawiającej śmiałe cele.
I w tym sensie koncepcja wolności Milla pozostaje wciąż inspirująca.
60
Por. ibidem, s. 105-106.
95
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fopke.keep.pl