[ Pobierz całość w formacie PDF ]
" Prawo do zrzeszania się w celu obrony interesów pracowników.
" Uwagi o godności pracy rolnika, o ciężkim położeniu robotników najemnych,
zatrudnianiu osób upośledzonych i emigracji zarobkowej.
(B) Encyklika Centesimus annus .
Encyklika ta jest przypomnieniem Rerum Novarum, jej miejsca w doktrynie społecznej Kościoła
oraz spojrzeniem na rzeczy nowe naszych czasów.
" Przypomnienie przemian politycznych, ekonomicznych i społecznych XIXw:
rozpad tradycyjnego systemu władzy, pojawienie się takich form własności jak
kapitał i takiej formy pracy jak praca najemna.
" Wskazanie na pozytywne przemiany w skali światowej po II W.Z. reformy
społeczne, działalność związków zawodowych,
upowszechnienie zdobyczy technicznych, dekolonizacja i utrzymanie globalnego
pokoju.
- 23 -
" Polityka budowy państwa dobrobytu (alternatywa marksizmu) może być
szkodliwa, jeśli będzie oparta na zaspokajaniu wyłącznie materialnych potrzeb
człowieka.
" Relacja między prawem o powszechnym przeznaczeniu dóbr ziemi
(stanowiącej dar Boga) a instytucją własności prywatnej:
Wszystkie dobra są wynikiem współdziałania ziemi i pracy (wzrost znaczenia zespołowej
pracy ludzkiej, wiedzy, techniki i umiejętności);
W krajach zacofanych działają jeszcze zasady kapitalizmu typowe dla pierwszej fazy
industrializacji. Tym krajom trzeba zapewnić równoprawny dostęp do rynku
międzynarodowego.
Kościół opowiada się za społeczeństwem, w którym istnieje wolność pracy,
przedsiębiorczość i wolny rynek.
Osobny rozdział został poświęcony wydarzeniom 1989 roku, kiedy upadł system realnego
socjalizmu i zarysowały się szerokie perspektywy przebudowy podstaw społeczno-gospodarczych w
Europie Zrodkowo-Wschodniej. Papież postulował rozwiązanie problemów tych państw metodą
dialogu i solidarności.
Wg papieża do upadku systemów ucisku doprowadziły: pogwałcenie praw pracy (protesty
robotników), niesprawiedliwość systemu gospodarczego (pogwałcenie praw człowieka do inicjatywy,
własności i wolności w dziedzinie ekonomicznej), ateizm (przede wszystkim).
Wydarzenia roku 1989 przyniosły dwa wielkie następstwa:
(a) nowe spotkanie Kościoła z ruchem robotniczym, opanowanym do tej pory przez marksizm i
materializm Kościół oferował koncepcję alternatywną angażując się aktywnie w reformowanie
życia społecznego i gospodarczego.
(b) Pojawienie się nacjonalizmów w państwach postsocjalistycznych i związanych z nimi konfliktów
regionalnych mogą one zniwelować potencjalne korzyści z decyzji o rozbrojeniu.
62. Opisz przebieg procesu wprowadzania marksizmu do polskiej myśli ekonomicznej w latach
1944-1950.
Lata 1944-1948 to okres odbudowy po zniszczeniach wojennych, w którym była jeszcze
nadzieja na współżycie różnych orientacji politycznych oraz wielu nurtów i szkół ekonomicznych.
Myśl ekonomiczna miała wtedy służyć realizacji programów odbudowy gospodarczej. Nie
ryzykowano jeszcze głoszenia nowych teorii i doktryn. Skupiano się na scaleniu pozyskanych ziem
północnych i zachodnich, ustabilizowaniu przemieszczania się ludności oraz oświacie. Wszystkie
liczące się katedry ekonomiczne obsadzali kierownicy nie związani z orientacją marksistowską
(m.in. UW S.Zaleski; SGH A.Wakar; UJ A.Krzyżanowski), co niepokoiło nową władzę. Część z
nich pozostała do końca lojalna nowej władzy.
Współpracę z nową władzą podjął m.in. Stanisław Grabski, wybitny przedstawiciel myśli
ekonomicznej II Rzeczpospolitej. W swoich artykułach poddał on krytyce gospodarkę kapitalistyczną
za jej tendencje do pogłębiania nierówności społecznych i wysunął program uprzemysłowienia Polski
zakładający zrównanie się z Zachodem w ciągu 25 lat. Taki program może zrealizować tylko
państwo o gospodarce centralnie planowanej. Grabski dostrzegał taką szansę w powstającym
systemie Polski Ludowej.
Również Edward Lipiński pisał o pozytywnej treści teorii ekonomii rodzącej się epoki [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl fopke.keep.pl
" Prawo do zrzeszania się w celu obrony interesów pracowników.
" Uwagi o godności pracy rolnika, o ciężkim położeniu robotników najemnych,
zatrudnianiu osób upośledzonych i emigracji zarobkowej.
(B) Encyklika Centesimus annus .
Encyklika ta jest przypomnieniem Rerum Novarum, jej miejsca w doktrynie społecznej Kościoła
oraz spojrzeniem na rzeczy nowe naszych czasów.
" Przypomnienie przemian politycznych, ekonomicznych i społecznych XIXw:
rozpad tradycyjnego systemu władzy, pojawienie się takich form własności jak
kapitał i takiej formy pracy jak praca najemna.
" Wskazanie na pozytywne przemiany w skali światowej po II W.Z. reformy
społeczne, działalność związków zawodowych,
upowszechnienie zdobyczy technicznych, dekolonizacja i utrzymanie globalnego
pokoju.
- 23 -
" Polityka budowy państwa dobrobytu (alternatywa marksizmu) może być
szkodliwa, jeśli będzie oparta na zaspokajaniu wyłącznie materialnych potrzeb
człowieka.
" Relacja między prawem o powszechnym przeznaczeniu dóbr ziemi
(stanowiącej dar Boga) a instytucją własności prywatnej:
Wszystkie dobra są wynikiem współdziałania ziemi i pracy (wzrost znaczenia zespołowej
pracy ludzkiej, wiedzy, techniki i umiejętności);
W krajach zacofanych działają jeszcze zasady kapitalizmu typowe dla pierwszej fazy
industrializacji. Tym krajom trzeba zapewnić równoprawny dostęp do rynku
międzynarodowego.
Kościół opowiada się za społeczeństwem, w którym istnieje wolność pracy,
przedsiębiorczość i wolny rynek.
Osobny rozdział został poświęcony wydarzeniom 1989 roku, kiedy upadł system realnego
socjalizmu i zarysowały się szerokie perspektywy przebudowy podstaw społeczno-gospodarczych w
Europie Zrodkowo-Wschodniej. Papież postulował rozwiązanie problemów tych państw metodą
dialogu i solidarności.
Wg papieża do upadku systemów ucisku doprowadziły: pogwałcenie praw pracy (protesty
robotników), niesprawiedliwość systemu gospodarczego (pogwałcenie praw człowieka do inicjatywy,
własności i wolności w dziedzinie ekonomicznej), ateizm (przede wszystkim).
Wydarzenia roku 1989 przyniosły dwa wielkie następstwa:
(a) nowe spotkanie Kościoła z ruchem robotniczym, opanowanym do tej pory przez marksizm i
materializm Kościół oferował koncepcję alternatywną angażując się aktywnie w reformowanie
życia społecznego i gospodarczego.
(b) Pojawienie się nacjonalizmów w państwach postsocjalistycznych i związanych z nimi konfliktów
regionalnych mogą one zniwelować potencjalne korzyści z decyzji o rozbrojeniu.
62. Opisz przebieg procesu wprowadzania marksizmu do polskiej myśli ekonomicznej w latach
1944-1950.
Lata 1944-1948 to okres odbudowy po zniszczeniach wojennych, w którym była jeszcze
nadzieja na współżycie różnych orientacji politycznych oraz wielu nurtów i szkół ekonomicznych.
Myśl ekonomiczna miała wtedy służyć realizacji programów odbudowy gospodarczej. Nie
ryzykowano jeszcze głoszenia nowych teorii i doktryn. Skupiano się na scaleniu pozyskanych ziem
północnych i zachodnich, ustabilizowaniu przemieszczania się ludności oraz oświacie. Wszystkie
liczące się katedry ekonomiczne obsadzali kierownicy nie związani z orientacją marksistowską
(m.in. UW S.Zaleski; SGH A.Wakar; UJ A.Krzyżanowski), co niepokoiło nową władzę. Część z
nich pozostała do końca lojalna nowej władzy.
Współpracę z nową władzą podjął m.in. Stanisław Grabski, wybitny przedstawiciel myśli
ekonomicznej II Rzeczpospolitej. W swoich artykułach poddał on krytyce gospodarkę kapitalistyczną
za jej tendencje do pogłębiania nierówności społecznych i wysunął program uprzemysłowienia Polski
zakładający zrównanie się z Zachodem w ciągu 25 lat. Taki program może zrealizować tylko
państwo o gospodarce centralnie planowanej. Grabski dostrzegał taką szansę w powstającym
systemie Polski Ludowej.
Również Edward Lipiński pisał o pozytywnej treści teorii ekonomii rodzącej się epoki [ Pobierz całość w formacie PDF ]