[ Pobierz całość w formacie PDF ]
problemu naukowego sformułowaniem celu pracy, by nie wyznaczać licznych celów). Byłby to błąd poczyniony
już w pierwszej fazie przygotowywania pracy magisterskiej.
Rozwinięcie tematu w pytania badawcze musi nastąpić przed przystąpieniem do prac badawczych, a nawet
przed całkowitym zgromadzeniem i przestudiowaniem literatury. Pewnym ułatwieniem psychicznym dla
magistranta może być okoliczność, iż ostateczne brzmienie tych pytań może być nadane także po przeprowadze-
niu badań, a przy sposobności redakcyjnej prezentacji wyników. Zmiana nie może jednak dotyczyć istoty
rzeczy. Oznacza to, że student nie może z takiej perspektywy formułować pytań asekuracyjnie, czego przejawem
byłaby ogólnikowość, nieostrość, niejednoznaczność.
Doświadczeni promotorzy radzą, aby te pytania zawsze mieć w zasięgu wzroku, tak aby proces doskonalenia
następował relatywnie najwcześniej, a przede wszystkim, by pytania były wytyczną w gromadzeniu materiałów
zródłowych, selekcji metod roboczych, tekstowym opracowaniu rezultatów badań.
Aby można było szybko napisać pracę magisterską, muszą być spełnione następujące warunki:
1) temat powinien być wąski;
2) powinien on również być aktualny, współczesny, nie obudowany" liczną literaturą i
nie wymuszający sięgania do Adama Smitha oraz prezentowania zjawisk w pięciu różnych ujęciach;
3) materiał dowodowy, zródła pierwotne oraz wtórne muszą być na tyle pełne i wartościowe, aby nie
wymuszały uzupełnienia za pomocą własnych empirycznych badań; do istniejących zródeł student musi także
mieć łatwy dostęp. Kto jednak chciałby napisać pracę w trybie ekspresowym w kilka miesięcy i poświęcić
na to tylko dwie godziny dziennie, ten właściwie powinien w tym miejscu zakończyć lekturę tego opracowania.
Co zaś się tyczy terminu, w którym ma być napisana praca magisterska, to powinna obowiązywać jedynie
ogólna zasada: nie dłużej niż to przewidziano w planie studiów i nie krócej niż jeden do dwóch semestrów".
Kto bowiem nie opracuje tematu w czasie trwania seminarium magisterskiego, ten raczej będzie miał więcej
powodów do stresu niż satysfakcji. Będzie to bowiem znaczyć, że wybrał za trudny temat. W czasie krótszym
niż dwa semestry raczej nie można napisać pracy magisterskiej, gdyż do danego tematu student przystępuje
zwykle od zera. Takiego przygotowania, wiedzy i systematycznych badań materiałów zródłowych, jakiego
wymaga bowiem praca magisterska, nikt wcześniej od studenta nie wymagał. Z tego, co powiedziano wyżej,
płynie wniosek, iż najlepiej byłoby zalecać studentom przyszłym magistrantom, by jeszcze zanim
zapiszą się na seminarium magisterskie, dokonywali próbnego wyboru tematu przyszłej pracy. Mamy tu
na myśli wykorzystywanie również do tego celu regularnych zajęć dydaktycznych i egzaminów, pewna
możliwość swobodnego wyboru wykładowców i wykładów, konsultacji, literatury fachowej, planu studiów. W
ten sposób łatwiej będzie bądz utwierdzić się w trafności wyboru tematu przyszłej pracy, bądz zrezygnować z
dotychczas planowanego (planowanych) na rzecz innego. Taki sposób postępowania mogliby zalecać studentom
opiekunowie naukowi pomagając studentom w wyborze zajęć. Ale uwaga: wąski temat może okazać się trudny
i pracochłonny, np. z powodu wieloznaczności pojęć, stanowiących jądro tematu. Na przykład, gdyby z
5
Jest to oświadczenie wymagane przez Uniwersytet Techniczny w Berlinie.
olbrzymiej listy różnorodnych uwarunkowali decyzji zakupu ktoś wybrał jako temat swej pracy magisterskiej
emocje i uczucia jako uwarunkowanie zakupów, ten musiałby najpierw dokonać niezwykle trudnego zadania
rozróżnienia tych pojęć, a następnie powinien ustalić sposób ich pomiaru.
Od obmyślenia i uzasadnienia problemu, formułowania przypuszczeń (hipotez), wyłuszczenia założeń
badawczych, opracowania metod badań rozpoczyna się właściwe badanie naukowe. Według niektórych autorów
wszystko, co poprzedzało wybór problemu i jego zbadanie, oraz wszystko, co następuje po przeprowadzeniu
badań i ustaleniu wyników, stanowi odrębne części metody naukowej o innych już celach i jakości i nie jest
badaniem naukowym w ścisłym znaczeniu tego słowa6. Zdaniem zaś innych autorów wiele bardzo cennych
spostrzeżeń i przemyśleń naukowych pojawia się właśnie po zakończeniu badania, podczas redakcji tekstu7. Z
tego punktu widzenia warto zachęcać studentów, by pierwsze próby pisarstwa naukowego podejmowali jeszcze
przed właściwym etapem przygotowań do pisania pracy magisterskiej. Student ma sposobność kontroli swojej [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl fopke.keep.pl
problemu naukowego sformułowaniem celu pracy, by nie wyznaczać licznych celów). Byłby to błąd poczyniony
już w pierwszej fazie przygotowywania pracy magisterskiej.
Rozwinięcie tematu w pytania badawcze musi nastąpić przed przystąpieniem do prac badawczych, a nawet
przed całkowitym zgromadzeniem i przestudiowaniem literatury. Pewnym ułatwieniem psychicznym dla
magistranta może być okoliczność, iż ostateczne brzmienie tych pytań może być nadane także po przeprowadze-
niu badań, a przy sposobności redakcyjnej prezentacji wyników. Zmiana nie może jednak dotyczyć istoty
rzeczy. Oznacza to, że student nie może z takiej perspektywy formułować pytań asekuracyjnie, czego przejawem
byłaby ogólnikowość, nieostrość, niejednoznaczność.
Doświadczeni promotorzy radzą, aby te pytania zawsze mieć w zasięgu wzroku, tak aby proces doskonalenia
następował relatywnie najwcześniej, a przede wszystkim, by pytania były wytyczną w gromadzeniu materiałów
zródłowych, selekcji metod roboczych, tekstowym opracowaniu rezultatów badań.
Aby można było szybko napisać pracę magisterską, muszą być spełnione następujące warunki:
1) temat powinien być wąski;
2) powinien on również być aktualny, współczesny, nie obudowany" liczną literaturą i
nie wymuszający sięgania do Adama Smitha oraz prezentowania zjawisk w pięciu różnych ujęciach;
3) materiał dowodowy, zródła pierwotne oraz wtórne muszą być na tyle pełne i wartościowe, aby nie
wymuszały uzupełnienia za pomocą własnych empirycznych badań; do istniejących zródeł student musi także
mieć łatwy dostęp. Kto jednak chciałby napisać pracę w trybie ekspresowym w kilka miesięcy i poświęcić
na to tylko dwie godziny dziennie, ten właściwie powinien w tym miejscu zakończyć lekturę tego opracowania.
Co zaś się tyczy terminu, w którym ma być napisana praca magisterska, to powinna obowiązywać jedynie
ogólna zasada: nie dłużej niż to przewidziano w planie studiów i nie krócej niż jeden do dwóch semestrów".
Kto bowiem nie opracuje tematu w czasie trwania seminarium magisterskiego, ten raczej będzie miał więcej
powodów do stresu niż satysfakcji. Będzie to bowiem znaczyć, że wybrał za trudny temat. W czasie krótszym
niż dwa semestry raczej nie można napisać pracy magisterskiej, gdyż do danego tematu student przystępuje
zwykle od zera. Takiego przygotowania, wiedzy i systematycznych badań materiałów zródłowych, jakiego
wymaga bowiem praca magisterska, nikt wcześniej od studenta nie wymagał. Z tego, co powiedziano wyżej,
płynie wniosek, iż najlepiej byłoby zalecać studentom przyszłym magistrantom, by jeszcze zanim
zapiszą się na seminarium magisterskie, dokonywali próbnego wyboru tematu przyszłej pracy. Mamy tu
na myśli wykorzystywanie również do tego celu regularnych zajęć dydaktycznych i egzaminów, pewna
możliwość swobodnego wyboru wykładowców i wykładów, konsultacji, literatury fachowej, planu studiów. W
ten sposób łatwiej będzie bądz utwierdzić się w trafności wyboru tematu przyszłej pracy, bądz zrezygnować z
dotychczas planowanego (planowanych) na rzecz innego. Taki sposób postępowania mogliby zalecać studentom
opiekunowie naukowi pomagając studentom w wyborze zajęć. Ale uwaga: wąski temat może okazać się trudny
i pracochłonny, np. z powodu wieloznaczności pojęć, stanowiących jądro tematu. Na przykład, gdyby z
5
Jest to oświadczenie wymagane przez Uniwersytet Techniczny w Berlinie.
olbrzymiej listy różnorodnych uwarunkowali decyzji zakupu ktoś wybrał jako temat swej pracy magisterskiej
emocje i uczucia jako uwarunkowanie zakupów, ten musiałby najpierw dokonać niezwykle trudnego zadania
rozróżnienia tych pojęć, a następnie powinien ustalić sposób ich pomiaru.
Od obmyślenia i uzasadnienia problemu, formułowania przypuszczeń (hipotez), wyłuszczenia założeń
badawczych, opracowania metod badań rozpoczyna się właściwe badanie naukowe. Według niektórych autorów
wszystko, co poprzedzało wybór problemu i jego zbadanie, oraz wszystko, co następuje po przeprowadzeniu
badań i ustaleniu wyników, stanowi odrębne części metody naukowej o innych już celach i jakości i nie jest
badaniem naukowym w ścisłym znaczeniu tego słowa6. Zdaniem zaś innych autorów wiele bardzo cennych
spostrzeżeń i przemyśleń naukowych pojawia się właśnie po zakończeniu badania, podczas redakcji tekstu7. Z
tego punktu widzenia warto zachęcać studentów, by pierwsze próby pisarstwa naukowego podejmowali jeszcze
przed właściwym etapem przygotowań do pisania pracy magisterskiej. Student ma sposobność kontroli swojej [ Pobierz całość w formacie PDF ]